C C C C A+ A A- X

Организационна структура

СТРУКТУРА НА ПОМОЩНИТЕ ЗВЕНА И КАНЦЕЛАРИИТЕ НА СЪДИЛИЩАТА
Районни съдилища
Чл. 4. (1) В районния съд има:
1. съдебен администратор;
2. системен администратор;
3. секретар-протоколисти;
4. деловодител съдебно - изпълнителна служба;
5. съдебни деловодители;
6. съдебен архивар;
7. разносвачи на призовки и съдебни книжа
8. помощен персонал.

СЪДЕБЕН АДМИНИСТРАТОР

Чл. 5. (1) Съдебният администратор:
1. планира, организира и ръководи съдебните служители;
2. отговаря за управлението на административната дейност в съда;
3. осигурява организационна връзка между административния ръководител и съдиите с администрацията на съда;

4. организира разпределението на дейностите между отделните звена на администрацията на съда и изпълнението на задълженията
на съдебните служители;
5. въвежда програмни решения по дългосрочното планиране, бюджетната политика, финансите, автоматизацията, снабдяването с
оборудване и връзките с обществеността;
6. създава условия за нормална и ефективна работа на съдебните служители;
7. организира провеждането на конкурси за назначаване на съдебните служители и участва в комисиите по провеждането на
конкурсите в случаите, предвидени в този правилник;
8. организира обучението на съдебните служители и повишаването на тяхната квалификация;
9. следи за спазването на трудовата дисциплина и уплътняване на работното време;
10. съгласува времето за ползване на отпуските от съдебните служители и тяхното персонално заместване от друг служител;
11. участва в комисията по атестиране и предлага промяна в ранговете и трудовото им възнаграждение;
12. предлага служителите за поощрение или за налагане на дисциплинарни наказания;
13. ръководи работата по изготвянето на проекта за бюджет на съда и го представя за одобрение на административния ръководител на
съда;
14. ръководи и контролира снабдяването и оборудването на съда;

15. организира контрола по събирането на таксите от администрацията на съда;
16. планира и контролира дейността по изграждането, поддържането и ремонта на съдебната сграда и другите сгради,
стопанисвани от съда;
17. изпълнява и други задължения, възложени му от административния ръководител на съда.
(2) В администрациите по чл. 1, в които няма назначен или няма щатна бройка за съдебен администратор или при продължителното
му отсъствие, функциите по ал. 1 се поемат от административния секретар.
Чл. 6. (1) Съдебният администратор в изпълнение на функциите си издава разпореждания, които са задължителни за съдебните
служители.
(2) Съдебните служители могат да оспорят пред административния ръководител на съда разпорежданията на съдебния администратор,
които ги засягат във връзка с изпълнение на служебните им задължения. Решението на административния ръководител е
окончателно.


СЕКРЕТАР-ПРОТОКОЛИСТ

Чл. 54. Служба "Съдебни секретари" включва всички съдебни секретари в съда.
Чл. 55. (1) Съдебният секретар:
1. съставя протоколи за откритите съдебни заседания под диктовката на председателя на състава, които са на разположение
на страните в тридневен срок от съдебното заседание;
2. изготвя списъци за реда и часовете на разглеждане на делата по образец – приложение 2, и ги поставя пред съдебните зали и
информационните табла;
3. подрежда и номерира по реда на постъпването на книжата от заседанията;
4. изпълнява разпорежданията на съда, постановени в откритите заседания;

5. съобразно длъжностна характеристика може да изготвя и изпраща обявления на страните след постановяване на решение по
делото, като прави отбелязване върху решението;
6. вписва в книгата за открити съдебни заседания делата на състава;
7. съставя документи за изплащане на определените суми за възнаграждения и разноски на експерти, свидетели, съдебни
заседатели и други по определени образци;
8. съставя списъци на лицата за призоваване в съда след първото по делото заседание по образец – приложение 3, на които
отбелязва кога и къде са изпратени призовките и съобщенията, или отразява начина на уведомяването им;
9. най-малко 10 дни преди заседанието проверява връщането на призовките и другите книжа по делото и докладва резултата на
съдията-докладчик;
10. изготвя призовките по отложените дела и отразява резултата в книгата за откритите заседания в тридневен срок от съдебното
заседание;
11. изготвя изпълнителни листове по подлежащи на изпълнение съдебни актове, както и по определения за налагане на глоба и
отбелязва това в регистъра за издадените изпълнителни листове;
12. в срока за изготвяне на протокола предава обявените за решаване дела на съдията-докладчик, а отложените, прекратените
и с изготвени актове дела – в деловодството;
13. (нова – ДВ, бр. 91 от 2020 г. ) анонимизира протоколите от съдебни заседания и съдебните актове и ги подготвя за публикуване
на страницата на съда в интернет в предвидените от закона случаи;

СЪДЕБНО ДЕЛОВОДСТВО

Функции на служба "Съдебно деловодство"
Чл. 37. Служба "Съдебно деловодство" включва всички деловодители в съда. Тя осигурява производството по висящи дела и
влезли в сила съдебни актове.
1. окомплектува образуваните и разпределени на съдия-докладчик входящи документи;
2. извършва вписвания в съответните деловодни книги;
3. изготвя списък за призовките, изпраща призовките, изготвени по образец, и съобщенията по делата с изключение на тези по
отложените дела;
4. подрежда и докладва на съдията-докладчик новопостъпили документи към висящите дела;
5. изпълнява разпореждания на съда, постановени в закрити и разпоредителни заседания;
6. следи за изтичане на процесуалните срокове, представя делата на съдиите-докладчици и изпълнява техните указания;
7. организира и поддържа подреждането на делата в деловодството;
8. предоставя справки по делата;
9. подготвя и изпраща до съответната инстанция делата по разпореждане на съдията-докладчик, по които са постъпили жалби;
10. проверява ежемесечно делата без движение и спрените дела и ги докладва на съдията-докладчик;
11. извършва проверка и предава в архива делата, но не по-рано от два месеца след приключването им;
12. поддържа календар за насрочените дела;

 

СЪДЕБЕН АРХИВАР

Чл. 57. Служба "Архив" осигурява съхраняването на всички свършени дела, деловодни книги и всички други документи,
създавани в резултат на дейността и във връзка с осъществяването на функциите на структурните звена на съда.
Чл. 58. Служба "Архив":
1. приема от служба "Съдебно деловодство" свършените през предходната година дела и приключените деловодни книги;
2. приема и съхранява приключилите номенклатурни канцеларски дела, образувани от дейността на общата администрация;
3. води архивната книга;

4. отговаря за съхраняването на предадените дела и документи;
5. извършва всички видове справки по предадените дела, книги и документи;
6. изпраща по разпореждане на съда архивираните дела на други органи и следи за срочното им връщане;
7. отговаря за съхраняването на документите след изтичане на срока за съхраняване на делата;
8. извършва преглеждане и унищожаване на делата с изтекъл срок на съхранение след утвърждаване на акт, изготвен от комисия,
назначена със заповед на административния ръководител;
9. участва в експертизата на ценността на документите в съда;
10. подготвя и предава документи в териториалната дирекция "Архив";
11. издава преписи на съдебни актове по архивните дела;
12. извършва и други дейности, възложени от съдебния администратор и от председателя на съда, свързани с предадените в
службата дела и документи.
Чл. 59. (1) Архивната книга съдържа информация за предадените в архива дела.
(2) За гражданските, наказателните, административните, търговските, фирмените, нотариалните и изпълнителните дела се
водят отделни архивни книги.
(3) (Нова – ДВ, бр. 91 от 2020 г. ) Образците на книги се изработват съгласно приложение 11.

 

ДЕЛОВОДИТЕЛ СЪДЕБНО - ИЗПЪЛНИТЕЛНА СЛУЖБА

Чл. 117. (1) Служба "Съдебно деловодство" в съдебноизпълнителната служба:
1. организира превеждането на постъпилите по делата суми съвместно с лицето, отговорно за счетоводните записвания в съда,
след издадено разпореждане на държавния съдебен изпълнител;
2. докладва на държавния съдебен изпълнител периодично, но не по-малко от два пъти в годината, изпълнителните дела, по които
няма движение;
3. при изгубване или унищожаване на изпълнителен лист изготвя акт и докладва на държавния съдебен изпълнител за съставянето на
констативен протокол, като незабавно съобщава на взискателя за това.
(2) По всеки акт, подлежащ на съдебно изпълнение, се образува отделно изпълнително дело.
(3) Представените след образуване на делото изпълнителни листове за изменение размера на главното или за акцесорно вземане между
същите страни се присъединяват към същото дело.
Чл. 118. (1) Когато изпълнителният лист по прекратено дело бъде поискан обратно от взискателя, той се връща срещу разписка, която
се прилага към делото заедно с копие от изпълнителния лист.
(2) При архивиране на изпълнително дело върху изпълнителния лист се правят отбелязвания върху щемпел по образец – приложение 7.
(3) При унищожаване на изпълнително дело изпълнителният лист се изважда и се подрежда в обща папка. Папката се пази в срока по
чл. 66, ал. 6.
Чл. 119. (1) Неполучените суми по изпълнително производство, които са отбелязани върху изпълнителния лист, когато той е върнат,
се изплащат на взискателя, след като той представи изпълнителния лист.
(2) Подлежащите на възстановяване суми на длъжника и на трети лица се изплащат по тяхно искане, направено в срока на
съхранение на изпълнителното дело, след посочване на банкова сметка.
Чл. 120. (1) Изпълнителните дела, образувани въз основа на обезпечителни заповеди, се архивират и унищожават по общия ред
след влизане в сила на постановлението за прекратяване или приключване.
(2) При унищожаване от делата се изваждат обезпечителните заповеди, връчените запорни съобщения и протоколите за опис на
вещи. Извадените книжа се подреждат в обща папка, като се съхраняват в срока по чл. 65, ал. 1.
(3) Вдигането на наложените обезпечителни запори по архивирани или унищожени дела се извършва след представяне на заверен
препис от влязло в сила определение на съда по чл. 402, ал. 3 ГПК по молба на заинтересовано лице, депозирана най-късно в срока по
ал. 2. Съобщенията за вдигане на запора се изпращат до ответника или трети лица въз основа на данните за тях от запазените при
архивиране на делото книжа.
Чл. 121. Отбелязванията върху изпълнителните листове се нанасят, както следва:
1. отбелязванията върху листа за изплатени суми по чл. 455, ал. 2 ГПК и по чл. 118, ал. 2 се нанасят върху изпълнителния лист по
следния начин: на обратната страна на листа, в две вертикални колони, хронологично, в лява колона, от горе надолу, а след
запълване на мястото, в дясна колона, от горе надолу;
2. щемпелът по чл. 118, ал. 2 се поставя непосредствено след последното отбелязване за изплатена сума;
3. при запълване на мястото се добавят нови бели листове с формат А4, които се прикрепват към първообразния изпълнителен лист;
4. прикрепените листове се номерират с отделна номерация от тази на изпълнителното дело, поставена в долния десен ъгъл на листа,
като се започне от първообразния изпълнителен лист; всеки номер съдържа данни за конкретната и общия брой достигнати при
архивиране на делото страници, с разделител наклонена черта, например: 1/5 – първа от общо 5 страници; 2/5 – втора от общо пет
страници, и т.н.


СЛУЖБА "ВРЪЧВАНЕ НА ПРИЗОВКИ И СЪДЕБНИ КНИЖА"

Чл. 71. Служба "Връчване на призовки и съдебни книжа" отговаря за своевременното и законосъобразно връчване на призовките и съдебните книжа съгласно правилата на процесуалните закони.
Чл. 72. Служба "Връчване на призовки и съдебни книжа" включва всички призовкари и куриери в съда.
Чл. 73. (1) Съдилищата, намиращи се в едно населено място, могат със споразумение между административните ръководители да
извършат териториално райониране на населеното място, като всеки район се обслужва само от един призовкар.
(2) Обособените по ал. 1 райони се разпределят, като всеки съд назначава призовкар, който обслужва района и изпълнява
задълженията си за връчване на призовки.
(3) Извън случаите по ал. 1 и 2 по преценка на административния ръководител могат да бъдат обособени райони, обслужвани от
отделни призовкари.
(4) За окръжните и районните съдилища, намиращи се в едно населено място, със заповед на административния ръководител на
окръжния съд може да се създаде обща служба "Връчване на призовки и съдебни книжа".
Чл. 74. (1) Призовкарите връчват призовките и съдебните книжа съгласно изискванията на процесуалните закони.
(2) Невръчените призовки, както и връчените извън сроковете по процесуалните закони се връщат с бележка върху тях за причините
за това.
(3) Връчването се удостоверява с подпис на призовкаря, начина, както и всички действия във връзка с връчването. Името и
длъжността на призовкаря могат да се отразят и с личен печат.
Чл. 75. (1) (Доп. – ДВ, бр. 91 от 2020 г. ) Призовките за лицата, заявили, че желаят да бъдат призовавани по електронен път и тези
по чл. 18а от АПК, се връчват чрез системата за електронно призоваване, част от единния портал за електронно правосъдие.
(2) Връчването по електронен път се удостоверява с копие от електронния запис за изпращането, съответно изтеглянето,
съхранено в единния портал за електронно правосъдие. Връчването по електронен път се смята за лично връчване.
(3) (Изм. – ДВ, бр. 91 от 2020 г. ) Призовките, които не са изтеглени в срок от пет работни дни от изпращането им чрез
единния портал за електронно правосъдие, се връчват по общия ред, предвиден в процесуалните закони.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемам Отказ Повече информация